Monday, September 21, 2009

Jawaban Sejarah yang Bikin Cikgu Pingsan

Sebenarnya nemu jawaban sejarah ini udah lama. Waktu baca aku bener2 ngakak sekaligus miris. Kok ya ada ya yang kek gini? Karena aku suka berbagi yang lucu-lucu, langsung aja aku kirim2 by email ke orang2 yang aku kenal. Setelah sekian lama tersimpan, eh ketemu lagi nih harta karun. So, aku bagi lah disini. Jadi lucu-lucunya terbagi gak sebatas orang yang aku kenal aja. Tapi juga untuk orang2 yang terdampar di absurdavenue.blogspot.com

Okay, ini dia harta karunnya. Klik aja di image-nya untuk dapetin ukuran yang lebih besar hingga bisa dibaca. Kalo masih kurang besar yah tinggal zoom-in aja. Kalo masih kurang... yah tinggal klik kanan aja trus save as filenya terus buka deh pake image viewer yang kamu punya. Gampang kan?






Berbaik hati kepada kengkawan yang mungkin baca blog ini pake hape, so mungkin agak kesulitan baca lgsg dari kertas jawabannya, nih aku salinin deh. Tapi yah aku sih prefer kalian baca lgsg dari scan-an lembar jawaban diatas. Soalnya bakal lebih gimanaaaa gitu kalo sekalian menikmati tulisan tangan "si anak ajaib" itu. Hehehe..

Here we go...

Nama : ….. Matapelajaran : Sejarah

Bahagian A:
Agama Islam memberikan banyak pengaruh terhadap masyarakat melayu tradisional pada abad ke-19. Pada abad tersebut masyarakat melayu hidup dalam kegelapan. Kebanyakan masyarakat mengamalkan judi, riba dan melakukan banyak kesalahan seperti mencuri, merogol(i) dan sebagainya. Kaum wanita pula dipandang hina dan mereka tidak dapat mewarisi kebijaksanaan moyang mereka.

Setelah agama islam dipupuk, penganut agama islam mengenal system tenaga nasional(ii). Iaitu sebuah penguna kuasa elektrik yang memberikan masyarakat melayu lampu. Dengan adanya cahya lampu, masyarakat melayu tidak akan hidup dalam kegelapan. Perlakuan seperti zina, riba, judi dan sebagainya tidak dilakukan lagi kerana mereka malu adanya tiang lampu di merata-rata yang menyuluh tingkah laku mereka. “Im English, they are too shy to do tat stuff in the light. Scared people see ma. Stupid.”

Mereka akhirnya dapat belajar kerana mempunyai lampu meja dan ini menjadikan mereka bijak. Mula-mula mereka mengambil UPSR kemudian PMR, SPM dan akhirnya STPM(iii). Banyak telah pergi ke universiti cahaya langit kerana di sana terdapat lampu untuk pelajaran mereka.

Perempuan tidak lagi di pandang hina kerana setelah ada cahaya, “men felt shy because their body part are different”. 1 bolt 1 nat. really tio lo. Adanya elektrik, mereka tengok filem cerita pokemon dan digimon.

Akhirnya mereka berjaya membina balik ampangan yg sabah itu dengan jentera yg berkuasa tinggi.


Bahagian B:
Pada masa kegemilangan china dan jepun, penduduk mereka mengamalkan kepentingaan fahaman conficius di cina dan agama Shinto di jepun.

Agama conficius ini memang “confusing” entah bila masa mahu makan dan entah bila mahu bertapa. Let me explain k!? Sebelum adanya ajaran conficius, dunia di china adalah huru-hara. Kerana raja syaitan dunia akan dilahirkan dan memusnahkan dunia. Dengan itu, dewa mengarahkan Senzo untuk mendapatkan kitab suci conficius untuk mengalahkan raja syaitan. Tetapi perjalanan susah sehingga banyak awek iblis yg cantik menggodanya. Dia terpaksa mencari pengikut untukmembantunya. Iaitu monyet, babi, kuda dan hantu air. Selepas mendapatkan kitab suci, raja syaitan dikalahkan. Dan semua orang memahami ajaran conficius walaupun sangat “confusing” kalo tidak raja syaitan akan muncul semula.

Ajaran Shinto pula datang dari Tom Cruise. Dia ini seorang askar(iv), general lah diapun not pangkatlah 4get liau. Dia mahu kill all the stupid Japanese because they samurai all so lazy steal stuff. Tetapi kena tangkap dan diberi fahaman samurai. Selepas dilepaskan dia tak mau balik pula kerana ada awek cantik ma. Lepas itu dia pun feng huat chai lo. His people want to kill him pun tak jadi. Ini telah tersebarnya Shinto.

Gimana? Cukup menghibur?
Aku pribadi menolak kalo anak yang punya lembar jawaban ini dibilang dudulz. Menurut aku dia cukup kreatif dan imaginatif. Hehehehe.. Kalo misalnya aku yang diposisinya dia, gak bisa jawab soal ulangan, kemungkinan besar lembar jawabannya akan aku biarkan blank.


note:
(i) memperkosa
(ii)kalo di Indonesia PLN
(iii)tingkatan sekolah di malaysia
(iv)tentara

2 comments:

maulll September 23, 2009 at 10:23 AM  

hwaaaaaahahahahahahahahahahahahaha, kacruuuuuut tu bocah

Mithya October 5, 2009 at 10:42 AM  

HAHAHAHAHA...nice one! Harus masuk jurusan film tu anak biar bisa ngarang bebas!

jadi, moral yang didapat adalah: jangan merogol etc kerana sekarang sudah ada system tenaga nasional. Nanti keliatan hahahaha....

  © Blogger templates Brooklyn by Ourblogtemplates.com 2008 modified by: Adriel Shakti

Back to TOP